امروز : 15 تیر 1403
معاونت درمان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1395/11/05 - 10:38
  • 58
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Zhmi

اهدای عضو جان 7 نفر را از مرگ نجات می‌دهد / عدم رضایت خانواده‌ها مشکل عمده در بحث اهدای عضو



معاون درمان دانشگاه گفت: اهدای عضو جان 7 نفر را از مرگ و 50 نفر را از معلولیت نجات می‌دهد.



دکتر محمد حاجی جعفری روز یکشنبه مورخ 3/11/95 در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: سالانه 3 هزار نفر به دلیل تصادفات رانندگی دچار مرگ مغزی می شوند که همه اعضا و جوارح سالم آنها دفن می شود و این در حالی است که اگر اعضای آنها اهدا شود جان تعدادی زیادی را از مرگ نجات داده و حیات دوباره می بخشد.



وی، با اشاره به اینکه برای برخی از پیوندها از جمله کلیه که دیالیز جایگزین آن است تا کلیه به بیمار اهدا شود، گفت: پیوند قلب، ریه و کبد از مهمترین و حیاتی ترین پیوندهای اعضا است به ویژه پیوند قلب که ساعت ها و ثانیه ها مهم است.



وی افزود: 26 هزار نفر از سراسر کشور در لیست انتظار اهدای عضو هستند که متاسفانه روزانه سه تا هفت نفر آنها یعنی هر سه ساعت یک نفر به دلیل عدم پیوند اعضا فوت می‌شود.



دکتر حاجی‌جعفری، با تاکید بر اینکه بعضی پیوندهای اعضا از جمله پیوند کبد و قلب نسبت به سایر پیوندها بسیار حیاتی است، ادامه داد: سالیانه 5 تا 8 هزار نفر در کشور به دلیل مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند.



وی، با اشاره به وقوع سالانه 50 مرگ مغزی در منطقه کاشان تصریح کرد: سالیانه چهار اهدای عضو در این شهرستان انجام‌شده‌است.



وی،دعوت از گیرندگان اعضا، اهداکنندگان اعضا و افراد در لیست انتظار اهدای عضو را برای شرکت در نخستین جشن نفس(اهدای عضو) دانشگاه یادآورشد و افزود:31 نفر از منطقه کاشان با مراجعه به بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه در لیست انتظار اهدای عضو هستند.



به‌ گفته‌ وی، 25 نفر از این تعداد نیاز به پیوند کلیه، 2 نفر پیوند قلب، 2 نفر پیوند ریه و 2 نفر پیوند کبد دارند.



معاون درمان دانشگاه، در ادامه با اشاره به نخستین اهدای عضو شهروند کاشانی در روز 26 مهرماه سال 78 افزود:تعداد 30 نفر از آن سال تاکنون موفق به اهدای عضو در این شهرستان شدند.



حاجی‌جعفری، رضایت پنج خانواده کاشانی به اهدای عضو که چهار نفر آنها موفق به اهدای عضو شدند از روز اول فروردین تا 15 آذرماه سال جاری را یادآورشد و گفت: مشکل عمده در بحث اهدای عضو رضایت خانواده‌ها است که این مساله بایدبا کمک رسانه‌ها فرهنگ‌سازی و نهادینه‌شود.



کما قابل برگشت است ولی مرگ مغزی قابل برگشت نیست.



معاون درمان دانشگاه، با تأکید بر اینکه مرگ مغزی با کما متفاوت است، عنوان کرد: براساس آخرین تعریف علمی اگر فردی قسمتی از مغزش به عنوان مغز میانی که کارهای حیاتی بدن را برعهده دارد براثر ضربه یا سکته از کار بیفتد دچار مرگ مغزی می شود.



وی ادامه داد: کما قابل برگشت است اما مرگ مغزی به هیچ عنوان قابل برگشت نیست و تنها بین 3 تا 7 روز آن هم با کمک دستگاه و دارو، قلب را زنده نگه داشته می‌شود تا در صورت رضایت خانواده، اعضای آن اهداء شود.



معاون درمان دانشگاه، حضور سه تیم تخصصی درمانگر آموزش‌دیده بیهوشی، مغز و اعصاب و داخلی در بیمارستان‌ مستقر است تا پس از اعلام مرگ مغزی بیمار مورد را برای هماهنگی اهدا عضو بررسی و مشاوره دهد.



دکتر حاجی‌جعفری، دانشگاه شهید بهشتی تهران را به‌عنوان پایگاه بیشترین اهدای عضو و پیوندهای مختلف تاکیدکرد و گفت: شیراز نیز در پیوند کبد پیشگام و نخستین مرکز علمی کشور در این حوزه است.



وی،با اشاره به‌اینکه تا قبل از این پیوند اعضا از فرد زنده‌به‌زنده و از جسدبوده‌است گفت: نخستین زمانی که نگاه جامع به پیوند اعضاشد31 اردیبهشت سال 68 با استفتا از امام راحل بود.



  • گروه خبری : اخبار معاونت درمان
  • کد خبر : 39176
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم