امروز : 16 تیر 1403
معاونت درمان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1390/12/13 - 13:01
  • 18
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZWah

برگزاری کارگاه "ثبت سکته های قلبی"

کارگاه "ثبت سکته های قلبی" با همت دفتر پرستاری معاونت درمان و با حضور مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای اراک، قم و قزوین روز پنج شنبه مورخ 11/12/90 در محل آمفی تئاتر دانشکده پرستاری - مامایی دانشگاه برگزار شد.


کارگاه "ثبت سکته های قلبی" با همت دفتر پرستاری معاونت درمان و با حضور مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای اراک، قم و قزوین روز پنج شنبه مورخ 11/12/90 در محل آمفی تئاتر دانشکده پرستاری - مامایی دانشگاه برگزار شد.



رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در این کارگاه گفت: برنامه ثبت سکته های قلبی در بیمارستان ها، تا پایان امسال در سراسر دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجرا می شود.



دکتر طاهره سماوات با اشاره به نحوه اجرای برنامه ثبت سکته های قلبی در بیمارستانها گفت: در این برنامه تمام زوایای بیماری قلبی عروقی شناخته و بعد برای آن برنامه ریزی می شود.



وی با اشاره به اینکه حدود 40 درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است، افزود: هم اکنون، از هر 100 هزار نفر در کشور، 103 نفر سکته می کنند.



وی، با اشاره به اجرای برنامه ثبت سکته های قلبی در بیمارستان ها، تاکید کرد: ‌در قالب این برنامه، اطلاعاتی پیرامون جنس و سن فرد مبتلا و عوامل و عوارض ابتلا به این نوع از بیماری توسط مسئولان بیمارستانها جمع آوری می شود.



وی، برطرف کردن عوامل ابتلا و روش های پیشگیری به منظور کاهش بروز بیماری های قلبی و عروقی را هدف از اجرای این طرح در سراسر کشور ذکر کرد.



معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در این سمینار ضمن خوشامدگویی به میهمانان تصریح کرد: امیدوارم این برنامه جهت ارتقای سلامت جامعه موثر باشد.



دکتر داوود خیرخواه اظهار داشت: هم اکنون، عامل یک سوم از مرگ و میرها در دنیا ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.



وی با اشاره به اینکه وجود دو ریسک فاکتور بیماری های قلبی عروقی، شش برابر ریسک بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد، بیان کرد: متاسفانه در کشور ما فرهنگ سلامت محوری کمرنگ بوده و عامه مردم به درمان اهمیت بیشتری می دهند.



وی گفت: بر این اساس، پس از اینکه یک مشکل به وجود آمد به دنبال ارائه راهکار برای برطرف کردن آن می شویم نه پیش از آنکه آن معضل به وجود بیاید.



وی افزود: تغییر شیوه های زندگی شامل دوری از رفتارهای استرس زا، تغذیه مناسب، تحرک بدنی و عدم استعمال دخانیات از جمله عوامل مهمی است که فرهنگ سازی در مورد آنها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی از اهمیت بسیاری برخوردار است.



دکتر خیرخواه با اشاره به پایین بودن سن ابتلاء به بیماری های قلبی عروقی و دیابت تصریح کرد: آموزش را باید از مدارس شروع کرد و زندگی را به سمت سالم زیستن پیش برد.



مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در این سمینار به موفقیت بالای برنامه های اجرایی گروه پرستاری دانشگاه اشاره کرد.



معصومه حمزه ای گفت: امیدوارم با ثبت سکته های قلبی و انجام پیگیری، سیاست گذاری و برنامه ریزی ها، آمار ابتلاء به بیماری های قلبی عروقی روز به روز کاهش یابد.



لازم به ذکر است کارشناسان واحد فناوری اطلاعات دانشگاههای علوم پزشکی مدعو، توسط مهندس حمیدرضا ببریان کارشناس واحد فناوری و اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه آشنایی با نرم افزار ثبت سکته های قلبی آموزش لازم را فراگرفتند.

 


  • گروه خبری : اخبار معاونت درمان
  • کد خبر : 38586
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم