امروز : 16 تیر 1403
معاونت درمان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1390/04/16 - 14:54
  • 110
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
  • /Zo9h

سرپرست مراکز درمان اعتیاد دانشگاه: فعالیت 39 مرکز درمان اعتیاد در کاشان

سرپرست مراکز درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان از فعالیت 39 مرکز ترک اعتیاد خصوصی و دولتی در این شهرستان خبر داد...



سرپرست مراکز درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان اعلام کرد:



فعالیت 39 مرکز درمان اعتیاد در کاشان



سرپرست مراکز درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان از فعالیت 39 مرکز ترک اعتیاد خصوصی و دولتی در این شهرستان خبر داد.



دکتر مجید فرهاد به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر با اشاره به فعالیت 7 مرکز از این تعداد در شهرستان آران و بیدگل گفت: حدود 5800 نفر مددجو زیر پوشش این 39 مرکز قرار دارند.

وی تصریح کرد : از این تعداد مددجوی زیر پوشش 5000 نفر در مراکز خصوصی و 800 نفر هم در مراکز بخش دولتی ترک اعتیاد خود را درمان می کنند.



به گفته وی، از 39 مرکز ترک اعتیاد خصوصی کاشان 36 مرکز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان و 3 مرکز آن هم زیر نظر اداره بهزیستی این شهرستان است.



دکتر فرهاد اظهار کرد:علاوه بر 39 مرکز ترک اعتیاد خصوصی و 3 مرکز دولتی در کاشان دو مرکز گذری (DIC) و یک مرکز مشاوره رفتاری در مرکز سرم درمانی گلابچی این شهرستان به مددجویان خدمات پیش گیرنده از رفتارهای پر خطر، مشاوره ای و درمانی ارائه می کند.



وی برقراری ارتباط با مصرف کنندگان ، آموزش ، اطلاع رسانی ، و مشاوره با افراد پرخطر، آموزش اطلاع رسانی به سایر افراد مرتبط با معتادان پرخطر ، مشاوره و نمونه گیری بیماریهای HIV، هپاتیت و دیگر بیماریهای ویروسی ، ارائه خدمات حمایتی از جمله غذا و پوشاک و در دسترس قرار دادن وسایل بهداشتی را از جمله خدمات مراکز گذری (DIC) برشمرد.



سرپرست مراکز درمان اعتیاد کاشان هزینه درمان اعتیاد در مراکز دولتی را ماهیانه 200 هزار ریال اعلام کرد و افزود: این رقم در مراکز خصوصی 600 تا 700 هزار ریال در ماه برای هر بیمار است.



وی تاکید کرد: پرداخت هزینه کم برای درمان اعتیاد در مقایسه با هزینه های زیاد مصرف مواد مخدر و همچنین درمان نگهدارنده و پایدار با استفاده مواد جایگزین از مزایای درمان معتادان در این مراکز است.



دبیر کمیته پیشگیری و درمان مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ادامه از راه اندازی 6 مرکز متادون تراپی دیگر در شهرستان کاشان طی دو ماه آینده خبر داد و گفت: در این مراکز ترک اعتیاد یک پزشک عمومی و یا یک روان پزشک بیماران را تحت درمان قرار می دهد.



به گفته دکتر فرهاد ، رعایت قانون درمان و نحوه مصرف مواد جایگزین و نگهدارنده از جمله قرص و شربت "متادون" و قرص "بوپرکسین" در زمان مراجعه مددجو با حضور پرستاران در این مراکز الزامی است.



فرهاد افزود: تحویل دوز مصرفی دارو در منزل از برنامه های تشویقی این مراکز است و فقط به بیمارانی که در تست اعتیاد 15 روزه و یک ماهه به صورت مرتب موفق شوند اختصاص می یابد.



به گفته وی، اعتیاد به مواد مخدر روان گردان جدید از جمله شیشه و قرص های اکس درمان قطعی و دارویی ندارند و تنها راه درمانی برای معتادان به این مواد، درمان های حمایتی، گروهی و روان درمانی آنهاست.



سرپرست مراکز درمانی اعتیاد کاشان همچنین از ساماندهی کمپ های شخصی ترک اعتیاد این شهرستان خبر داد و گفت: با نشستهای دانشگاه علوم پزشکی و اداره بهزیستی با فرمانداری ویژه کاشان، دستورالعمل آموزش های لازم و صدور مجوز برای این کمپ ها ابلاغ و اجرا شده است.



دکتر فرهاد گفت: نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی دو سال گذشته نشان می دهد مصرف مواد سنتی چون تریاک ، شیره، حشیش و کراک در این شهرستان نسبت به سال قبل کاهش یافته ولی گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی بویژه شیشه در بین افراد معتاد و غیر معتاد به مواد سنتی این شهرستان افزایش یافته است.



وی علت افزایش شیوع و استقبال بیشتر مصرف کنندگان شیشه را تلبیغات فریبنده و غیز واقعی آن برای حل مشکلات اضافه وزن، زیبایی و کاهش اشتها در بین جوانان دختر و پسر اعلام کرد و گفت: دلایل دیگر این مصرف کنندگان اینست که شیشه مرفین ندارد و در تست مشخص نمی شود و با مصرف شیشه می توان مصرف کراک را ترک کرد.



به گفته وی، مصرف کنندگان شیشه معتقدند مصرف شیشه اعتیاد آور نیست در حالیکه این مطلب کاملا غلط است و هر کس تنها یا یکبار مصرف کردن به آن اعتیاد پیدا می کند.



سرپرست مراکز درمان اعتیاد کاشانریشه بسیاری از قتلها و جنایات در کشور را مصرف شیشه دانست و گفت: مصرف شیشه هیچ داروی جایگزین ندارد و برای ترک و درمان آن جلسات درمانی ماتریکس موثر است



فرهاد افزود: در جلسات درمانی ماتریکس روشهای خانواده درمانی، گروه درمانی، مشاوره فردی و خانوادگی با حضور روان شناس برای مشاوره و روان درمانی انجام می شود و در صورت نیاز در مراحل درمان با مشاهده اختلالات خلقی و عصبی مصرف کننده شیشه روان پزشک با تجویز دارو کار درمان و کنترل را پیگیری می کند.



وی گفت: بیشترین علائم رفتاری مصرف کنندگان شیشه توهم، هذیان و مهمتر از همه سوء ظن است که آنها نسبت به نزدیکترین افراد خود اعم از همسر، مادر، پدر، خواهر یا برادر علاقه دارند و دو مشکل اساسی دیگر که متاسفانه باعث شیوع مصرف شیشه در جامعه شده است تولید سریع و آسان آن در داخل و عوارض جسمی روحی و روانی مصرف کننده این ماده مخدر صنعتی است.



به گفته وی، آگاه سازی و اطلاع رسانی مستمر و مداوم در خصوص عوارض خانمان سوز مواد مخدر بویژه مخدرهای صنعتی از طرف خانواده ها و در اجتماع بسیار موثر و سازنده است چرا که والدین باید به یاد داشته باشند که فرزندان از رفتار آنها بیش از گفتارشان الگو می گیرند.



وی، همچنین فعالیت مراکز ترک اعتیاد را در کاهش آسیب های فردی اجتماعی معتادان و جلب رضایت آنان و خانواده هایشان موفقیت آمیز دانست و گفت : کاهش آسیب های فردی ، اجتماعی ، بهداشتی ، اخلاقی ، روحی و روانی و حمایت خانواده از جمله مزایایی است که شامل حال مددجویان مراکز درمان اعتیاد این شهرستان می شود .



سرپرست مراکز درمان اعتیاد کاشان در ادامه اظهار کرد: نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کاشان در بین چند مرکز دولتی و خصوصی مراکز درمان اعتیاد این شهرستان نشان می دهد بیشترین فراوانی سنی معتادان این شهرستان را سنین 18تا 35 سال و کمترین گروه سنی را 60 تا 69 سال اعلام کرد و گفت: بیشترین گروه سنی 40 درصد و کمترین گروه سنی 1/4 درصد معتادان را تشکیل می دهند.



دکتر فرهاد افزود: بر اساس این تحقیقات 5/97 مراجعان به این مراکز ایرانی و 5/2 درصد از آنها اتباع افغان بوده اند.



به گفته وی، 5/89 درصد این مراجعان ساکن شهر و 5/10درصد آنان ساکن روستاها بوده اند و 28 درصد از آنها تجربه زندان داشته اند.



فرهاد افزود: بر همین اساس ، 1/49 این مراجعان علت گرایش اعتیاد خود به مواد مخدر سنتی را با پیشنهاد دوستان ، 9/21 درصد برای لذت بردن،19 درصد عدم مهارت "نه گفتن" ، 28 درصد عدم آگاهی، 9/16درصد از کنجکاوی، 9/3 درصد شکست شغلی، 8 درصد شکست خانوادگی، 9/0 درصد شکست تحصیلی، 5/10 درصد مشکلات جسمی روانی و 8/ 12درصد دسترسی آسان به مواد مخدر معرفی کرده اند.



وی 18 درصد از مراجعان در این تحقیقات را دارای بیماری جسمی و 16 درصد از آنها را دارای بیماری روانی یادآور شد و افزود: 33 درصد از این مراجعان دارای مشاغل آزاد،31 درصد کارگر و 5/10 درصد هم افراد بیکار بوده اند .



به گفته وی، میزان تحصیلات آنها هم از مقاطع ابتدایی 5/33 درصد ، راهنمایی5/ 29 درصد، دبیرستان5/14 درصد ، 5/7 درصد با مدرک دیپلم ،5/ 6 درصد بالای دیپلم و 5/7 از این مراجعان نیز بیسواد بوده اند.



سرپرست مراکز درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت : در این تحقیقات همچنین مشخص شد شیوه مصرف 60 درصد از مصرف کنندگان روش تدخینی، 30 درصد به صورت خوراکی ، 8 درصد استنشاقی و 2 درصد هم به صورت تزریقی مواد مخدر مصرف می کرده اند .



دکترفرهاد در پایان این مصاحبه عزم ملی برای کاهش تقاضا و مصرف مواد مخدر در بین جوانان را ضروری دانست و از اولیا و مربیان خواست با اجرای برنامه های منسجم و کاربردی در این زمینه بیش از پیش کوشا باشند.



به گفته وی شمار معتادان شهرستان کاشان بیش از 10 هزار نفر است.



شایان ذکر است بر اساس جدیدترین آمار مسئولان سازمان ملل مصرف هرویین و تریاک در جهان کاهش و میزان تقاضا برای مواد مخدر مصنوعی افزایش یافته و در جهان تا 203 میلیون نفر معتاد به این نوع ماده مخدر هستند.

پنجم تا 12 تیرماه هفته ملی مبارزه با مواد مخدر و شعار سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر" اقدام جهانی برای رسیدن به جوامع سالم و عاری از موادمخدر" است.


 



  • گروه خبری : اخبار معاونت درمان
  • کد خبر : 38498
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم