امروز : 13 تیر 1403
معاونت درمان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1402/07/12 - 13:52
  • 120
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZNJA

سرپرست معاونت درمان دانشگاه گزارشی از عملکرد کمیته درمان قرارگاه جوانی جمعیت ارائه نمودند

سرپرست معاونت درمان دانشگاه گزارشی از عملکرد کمیته درمان قرارگاه جوانی جمعیت ارائه نمودند

سرپرست معاونت درمان دانشگاه، دکترعباس آزادی، با ارائه گزارشی از عملکرد کمیته درمان قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه بیان کرد: در قرارگاه جوانی جمعیت، معاونت های مختلف دانشگاه، مسئولین و برخی از اعضای هیئت علمی عضو حضور دارند که یکی از واحدهای فعال قرارگاه، معاونت درمان است و طی یکسال و نیم از فعالیت قرارگاه، اقدامات متعددی در راستای جوانی جمعیت انجام نموده است. وی به ماده 41 و ۴۲  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مبنی بر "ارائه خدمات ناباروری" به مشمولان اشاره کرد و افزود: راه اندازی و فعال سازی بخش نازایی مرکز ارائه دهنده سطح دو خدمات ناباروری در بیمارستان ثامن الحجج آران و بیدگل در دست قدام بوده و به منظور توسعه فضا اقدامات لازم جهت انتقال کلینیک سطح ۳ ناباروری از بیمارستان بهشتی به کلینیک امام رضا (ع) صورت گرفته است. 

وی از انجام زایمان به صورت رایگان در بیمارستان های دولتی خبر داد و افزود: در راستای اجرای ماده 49 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ، زایمان طبیعی برای تمام افراد تحت پوشش بیمه پایه و مراجعین فاقد پوشش بیمه رایگان است.

 دکتر عباس آزادی به اقدامات انجام شده در راستای اجرای ماده 50 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره کرد و افزود : به منظور "ترویج زایمان طبیعی"؛ راه اندازی کمیته های ترویج زایمان طبیعی در دانشگاه و بیمارستان ها، رصد و پایش آمار سزارین در مراکز درمانی به ویژه انجام آن در تاریخ های خاص، برگزاری کلاس های آمادگی برای زایمان طبیعی ویژه مادران در دوران بارداری صورت گرفته است. وی همچنین در خصوص "توسعه خدمات زایمان بدون درد " گفت: در این راستا کمیته ها و کارگروه های توسعه خدمات زایمان کم درد و بی درد دارویی با حضور نمایندگان بیمه در معاونت درمان تشکیل شد و انجام زایمان بی درد دارویی تحت پوشش قرارگرفت . مطابق با ماده ۵۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سزارین در سال  ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ باید به میزان ۵٪ کاهش یاید و ما توانستیم در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ به این هدف دست یابیم . و همچنین سزارین در تاریخ لاکچری 2/2/1402 نسبت به ۱/۱/۱۴۰۱ به میزان ۴۴٪ کاهش یافته است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه با بیان اینکه طبق ماده 52 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، توبکتومی یا عقیم سازی لوله رحم صرفا مطابق دستورالعمل کشوری انجام میگیرد، تصریح کرد: برگزاری کمیته جهت اجرای دستورالعمل موارد مجاز بستن لوله های رحمی و تحویل حضوری دستورالعمل به ماما و متخصصین زنان وزایمان صورت گرفته است.

همچنین با اشاره به ماده 53 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بیان کرد: انجام روش های غربالگری جنین برای مادران دارای اندیکاسیون تنها طبق دستورالعمل و با بارگذاری در سامانه ملی باروری انجام میگیرد. که سامانه مذکور طی جلسات متعددی به متخصصین زنان، رادیولوژی و آزمایشگاه آموزش داده شده است.

 همچنین در راستای ممنوعیت سقط جنین طبق ماده 56 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کمیته نظارت و کنترل بر انجام سقط های غیر قانونی و تحویل حضوری دستورالعمل سقط به متخصصین زنان وزایمان و ماما ها انجام شده است

 وی در پایان از برگزاری جشنواره نقش ماما در سلامت خانواده  و حمایت از جوانی جمعیت و توزیع حدود ۷۰۰ پمفلت در خصوص مزایای زایمان طبیعی، مزایای فرزندآوری، انجام گناه درصورت اقدام برای سقط، درمان ناباروری با خدمات بیمه ای در جشنواره خبر داد و اظهار داشت در راستای جوانی جمعیت، ارسال 70 پوستر درخصوص ممنوعیت انجام سقط و پیگرد قانونی درصورت انجام آن به منظور اطلاع رسانی  به مطب متخصصین و ماماها انجام شد.

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 106237
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید