امروز : 15 تیر 1403
معاونت درمان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1396/04/31 - 09:58
  • 30
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZFni

"طب سنتی بله ولی افراط خیر"

معاون درمان دانشگاه، در بحث فرهنگ سازی بر اهمیت طب سنتی بدون افراط تاکید کرد.



به گزارش وب دا، دکتر محمد حاجی جعفری در نشست خبری به مناسبت روز طب سنتی در تاریخ 27/4/96 با اشاره به جمله "طب سنتی بله ولی افراط خیر" گفت: از تمامی اصحاب رسانه می خواهیم دانشگاه علوم پزشکی را به عنوان متولی سلامت در آگاهی و اطلاع رسانی درست و صحیح به مردم یاری رسانند.



وی، به ابلاغ دستورالعمل طب سنتی در سال 94 توسط وزارت بهداشت با رویکرد رسمیت شناختن، ارتقاء و پایش افزود: واحد نظارت این دانشگاه آمادگی کامل برای بررسی و رسیدگی به شکایات مردم در این راستا را دارد.



معاون درمان دانشگاه، با اشاره به اینکه پزشکان متخصص طب سنتی و سایر پزشکان دوره دیده باید تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشند، تصریح کرد: این پزشکان مکلف به دریافت پروانه مطب و مجوز معتبر از طرف معاونت درمان صادر می شود برای ارائه خدمات طب سنتی هستند.



وی، مشاوره جهت شناخت و اصلاح مزاج و ارتقاء وضعیت تغذیه براساس مبانی طب سنتی، تدابیر حفظ تندرستی، اصلاح سبک زندگی، تشخیص بیماری و ارائه درمان درصورت نیاز ارجاع به بیمارستان و روش های دستی (حجامت و زالو) را حیطه فعالیت طب سنتی با رعایت ضوابط عنوان کرد.



وی، با تاکید بر ممنوعیت انجام ختنه، قی، اسهال و فصد در مطب ادامه داد: این اقدامات تنها در سلامتکده طب سنتی یا درمانگاه های دارای واحد طب سنتی قابل انجام است.



دکتر حاجی جعفری، با بیان اینکه فروش و تحویل هرگونه دارو، ملزومات و تجهیزات در مطب به غیر از داروهای اورژانسی مورد نیاز در فوریت ها ممنوع است، تاکید کرد: در مطب هایی که روش های دستی (حجامت و زالو) انجام می شود وجود دستگاه فور یا اتوکلاو جهت استریلیزه کردن وسایل و ابزار جراحی ضروری و به کارگیری تجهیزاتی که نیاز به اخذ پروانه یا مجوز خاص در مطب دارند ممنوع می باشد.



***پلمپ دو مرکز طب سنتی در کاشان



معاون درمان دانشگاه اظهار داشت: از مجموع شش بازرسی انجام شده از مراکز طب سنتی غیر قانونی در سال 96 یک مرکز طب سنتی اسلامی با همکاری دفتر حقوقی دانشگاه پلمپ و به 4 مورد تذکر کتبی داده شد و یک مرکز در حال انجام اقدامات قانونی پلمپ می باشد.



وی یادآورشد: این افراد متخلف برای درمان مردم 60 تا 150 هزارتومان وجه نقد دریافت می کردند و این در حالی است که پزشکان متخصص طب سنتی و سایر پزشکان دوره دیده باید دارای تاییدیه وزارت بهداشت برای انجام فعالیت داشته باشند.



دکتر حاجی جعفری ادامه داد: همچنین از مجموع شش بازرسی انجام شده در سال 95 از مراکز طب سنتی غیر قانونی گزارش شده به معاونت درمان یک مرکز طب سنتی اسلامی به دلیل فعالیت غیر قانونی و بدون مجوز از طرف معاونت درمان با همکاری دفتر حقوقی دانشگاه و دادگستری تعطیل گردید و پنج مورد تذکر کتبی داده شد که منجر به عدم فعالیت دو مرکز غیر قانونی شد.




 

  • گروه خبری : اخبار معاونت درمان
  • کد خبر : 39255
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم