امروز : 13 تیر 1403
معاونت درمان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1403/04/02 - 10:06
  • 20
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZizS

اجرای کارزار رسانه ای برای پیشگیری از مصرف ماده مخدر گل همزمان با هفته مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان از اجرای کارزار رسانه ای برای پیشگیری از مصرف ماده مخدر گل همزمان با هفته مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر خبر داد.

دکتر عباس آزادی معاون درمان دانشگاه افزود: این طرح  به صورت پویش و کارزار رسانه ای با هدف پیشگیری و مبارزه با مصرف مواد مخدر و آگاه سازی شهروندان از عوارض اعتیاد بویژه ماده مخدر گل اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح پیام‌ها و مطالب عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر بویژه گل در فضای مجازی منتشر تا عموم مردم بویژه خانواده‌ها از این مطالب آگاه شوند.

معاون درمان دانشگاه با بیان اینکه ماده مخدر گل در بین قشر جوان جامعه شیوع بیشری دارد افزود: عوارض مصرف این مواد بسیار خطرناک  و آسیب زا بوده و به همین سبب این معاونت همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر با توجه به پتانسیل فضای مجازی در نظر دارد با مشارکت رسانه‌های مختلف گروهی شروندان  را از عوارض مصرف این مواد مخدر آگاه نماید.

ماده مخدر گل؛ جزو مواد توهم‌زایی است که روش استعمال آن بسیار سهل بوده و همین موضوع، باعث گرایش بیش از پیش جوانان به آن شده است. بر اساس مطالعات شیوع‌شناسی که در دهه ۹۰ در مورد سوء مصرف مواد مخدر در ایران انجام شد ماده مخدر «گل» یا «ماریجوانا» جز ۱۰ ماده مخدر مصرفی در ایران و در رتبه ۶ و ۷ قرار داشت اما امروزه مصرف ماده مخدر گل پس از تریاک و شیشه در کشور در رتبه سوم قرار گرفته است.

البته براساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، میانگین سن اعتیاد در کشور ۲۴ سال است که در مقایسه با میانگین دنیا، شرایط بهتر اعلام شده است.

 گل یا ماری جوانا جزو دسته مواد توهم‌زا دسته‌بندی می‌شود و در این حالت، احساسات فرد به طور غیرطبیعی تغییر پیدا می‌کند. افزایش ضربان قلب، قرمز شدن چشم، خشک شدن دهان و گلو، خنده‌های بی‌مورد ، عدم تمرکز حواس، عدم تعادل، تکلم آهسته، تمایل به مصرف همزمان با غذا، پراشتهایی، خواب آلودگی، بیان حرف‌های نامفهوم ، گوشه گیری، خستگی و افسردگی از نشانه‌های مصرف گل می‌باشد. از آثار طولانی مدت مصرف گل میتوان به کاهش حافظه کوتاه مدت، افت تحصیلی، تغییر در عادات روزمره، کاهش بازداری اجتماعی در رفتار و درگیری و خشونت و سندرم بی‌انگیزگی اشاره نمود.

مشکلات ریوی و سرطان نیز از آثار طولانی مدت مصرف ماریجوانا می‌باشد. مصرف گل رفتارهای پرخطر در رانندگی را نیز افزایش می‌دهد و با توجه به توهم در حس بینایی و عدم هماهنگی و کاهش تمرکز در رانندگی، احتمال تصادف را افزایش می‌دهد.

نوجوانان و جوانان به دلایل مختلف به مصرف گل روی می‌آورند. حس کنجکاوی، ابراز وجود و نمایش بزرگ شدن، احساس تعلق به گروه و فشار همسالان می‌تواند از دلایل علاقه نوجوانان و جوانان به ماریجوانا باشد. از طرف دیگر تفکر غلط اعتیادآور نبودن گل باعث میشود جوانان بیشتر به حشیش روی آورند؛ در چند سال اخیر شاهد افزایش مصرف مشتقات شاهدانه و از جمله «گل» در کشورمان بخصوص در خانم‌های جوان هستیم. برخی نوجوانان و جوانان، مصرف گل را آرامش بخش تلقی می‌کنند، چون اطلاعات نادرستی درباره آن از دیگران دریافت کرده‌اند

مصرف گل زمینه ساز بروز انواعی از اختلالات روان شناختی از جمله اضطراب، افسردگی، روان پریشی و خودکشی است. ماریجوانا عمدتاً به بخش‌های در حال رشد مغز صدمه می‌زند. این بخش‌ها شامل نورون‌های چند کاره‌ای هستند که در قسمت‌های مشخص از مغز وجود دارند و کنترل رفتارهای اجتماعی فرد و حافظه کوتاه مدت را برعهده دارند. مصرف گل بر بسیاری از مهارت‌هایی که نیازمند دقت و کنترل هستند، تأثیر می‌گذارد و هوشیاری، تمرکز، هماهنگی و واکنش مناسب فرد مصرف کننده ماریجوانا مختل می‌شود. بطوریکه در تشخیص فواصل، واکنش به علایم و صداها نیز دچار مشکل می‌شود و در زمان رانندگی احتمال تصادف فرد مصرف کننده افزایش می‌یابد.

هفته نخست تیرماه به عنوانهفته مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر نامگذاری شده است.

  • گروه خبری : اخبار معاونت درمان
  • کد خبر : 131061
کلمات کلیدی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت