امروز : 16 تیر 1403
معاونت درمان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1391/09/11 - 18:36
  • 66
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /ZLch

تشکیل کارگروه ویژه جهت بررسی راهکارهای مختلف رفع کمبود نیروی انسانی در پرستاری در دفتر قائم مقام وزیر در امور پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

به منظور بررسی راهکارهای مختلف جهت رفع کمبود نیروی انسانی در پرستاری با تمرکز بر آموزش، کار گروهی ویژه متشکل از صاحبنظران حرفه پرستاری روز یک شنبه 23 مهر ماه در دفتر قائم مقام وزیر در امور پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد...


به منظور بررسی راهکارهای مختلف جهت رفع کمبود نیروی انسانی در پرستاری با تمرکز بر آموزش، کار گروهی ویژه متشکل از صاحبنظران حرفه پرستاری روز یک شنبه 23 مهر ماه از ساعت 10 لغایت 15 در دفتر قائم مقام وزیر در امور پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد.



در این جلسه که با حضور سرکار خانم دکتر اسکویی قائم مقام وزیر در امور پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،سرکارخانم دکتر مداح ریاست بورد آموزش پرستاری کشور،سرکارخانم دکتر خنجری معاون قائم مقام وزیر در امور پرستاری،سرکار خانم دکتر مهرداد مشاور قائم مقام وزیر در امور پرستاری و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی تهران،سرکار خانم دکتر زاغری معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، سرکار خانم وسکویی مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، سرکارخانم قربانپور مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرکار خانم سالمی معاون فنی سازمان نظام پرستاری کشور، سرکار خانم رضاپور ریئس گروه آموزش ، تحقیق و توسعه پرستاری دفتر قائم مقام وزیردر امور پرستاری، جناب آقای دکتر چراغی ریئس دانشکده پرستاری و مامایی تهران و جناب آقای دکتر عباس زاده رئیس دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی برگزار گردید، سرکار خانم دکتر اسکویی ضمن خوش آمدگویی به حضار، به بیان اهداف برگزاری جلسه پرداختند و بطور مختصر به فعالیتها و جلساتی که تاکنون جهت رفع مشکل کمبود نیروی انسانی و نیز تلاشهایی که بعضا توسط برخی از دانشگاه ها در این زمینه صورت گرفته است ، اشاراتی داشتند.



در ادامه سرکار خانم دکتر مداح ضمن بیان فعالیتهای انجام شده در این خصوص به برگزاری دوره کارآموزی در عرصه تحت عنوان Learning By Doing اشاره نموده و ضمن برشمردن محاسن این شیوه آموزشی و قرار گرفتن سالیانه شش تا هفت هزار دانشجوی پرستاری در خدمت بیمارستانها، پس از پایان دوره آموزش سه ساله تئوریک، مهمترین نگرانی خود را در خصوص چگونگی پرداخت حق الزحمه به دانشجویان، چگونگی بیمه و نیز فضای آموزشی آنان عنوان نمودند. ایشان همچنین تاکید کردند که مسوولان ، دست اندرکاران و سیاستگذاران پرستاری کشور باید در تدوین آئین نامه ها و بخشنامه ها جهت ورود دانشجویان پرستاری به بالین، همواره به کیفیت آموزش آنها نیز توجه ویژه داشته باشند.



سر کار خانم دکتر مداح، ارزیابی دقیق محیط های آموزشی واگذار شده به دانشکده ها جهت انجام کارآموزی در عرصه دانشجویان پرستاری را که لازم است مبتنی بر نیازهای آموزشی، فرهنگی و رفاهی آنان باشد ،از دیگر نکات مهم در این خصوص برشمردند.ایشان همچنین در خصوص تاسیس پایگاه هایی در بیمارستانها که عرصه فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا باشد را لازمه ورود دانشجویان پرستاری به بالین عنوان نمودند.

در ادامه سرکار خانم دکتر خنجری در خصوص بیمه دانشجویی در رابطه با حوادث احتمالی، مطالبی را عنوان نمودند.همچنین در مورد چگونگی ورود دانشجویان به عرصه بالین و مراحل انتقال در کوتاه و دراز مدت به بیان مطالب خود پرداختند. ایشان به نحوه گذراندن دروس تئوری و سپس برگزاری دوره کارآموزی در عرصه، به گونه ای که تداخلی با یکدیگر نداشته باشد و موجب افت کیفیت آموزشی دانشجویان نگردد و نیز امکانات رفاهی که لازم است توسط بیمارستانها و حتی دانشکده های پرستاری در اختیار دانشجویان قرار گیرد ، اشاره نمودند.



سپس سرکار خانم دکتر زاغری و سرکار خانم قربانپور در خصوص فعالیت مشترک خود در مورد آغاز به کار دانشجویان پرستاری در عرصه (ترم 8)و پایلوت آن در چهار مرکز درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گزارشی را ارائه نمودند. مطابق این برنامه دانشجویان در این مراکز موظف به ارائه 150 ساعت کار موظف هستند که در طی این دوره ،در اختیار مدیر پرستاری و بخش قرار می گیرند. در این طرح برابر واحد درسی دانشجویان مبلغی به آنان تعلق می گیرد. این طرح در فاز نخست برای 50 دانشجوی عرصه به اجرا درآمده است.در ادامه سرکار خانم وسکویی در خصوص نحوه آموزش دانشجویان پرستاری و ارائه برنامه برای ورود به بالین آنان از ترم 2و 3 و سپس تغییر و اجرایی نمودن آئین نامه اجرایی کارآموزی در عرصه(اینترنشیپی) دانشجویان پرستاری مطالبی را ایراد نمود. وی هدف از این برنامه را هدفمند نمودن ورود دانشجویان به بالین و استقلال مالی آنان از بدو ورود به مراکز درمانی بیان کرد.



سپس آقای دکتر عباس زاده به بیان چالشها در خصوص چگونگی ورود دانشجویان پرستاری به عرصه پرداخته و از موفقیت اجرای طرح مذکور در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد. وی مهمترین دغدغه در این خصوص را رعایت اصل آموزش و یادگیری دانشجویان و کیفیت آن بیان نمود. سپس آقای دکتر چراغی در خصوص چگونگی ورود دانشجویان پرستاری به عرصه و چالشهای احتمالی و نیز تلاشهای صورت گرفته تا کنون، نحوه ورود دانشجویان سال سوم ، چهارم و ارشد پرستاری دانشگاه تهران و نیز نحوه بستن قرار داد کار آنان با مراکز درمانی مطالبی را عنوان نمود. وی متذکر شد که دانشجویان در این دوره ها در قالب کار دانشجویی و بین 120 الی 150 ساعت ، با شرح وظایف مشخص و تحت نظارت پرستاران فارغ التحصیل در مراکز درمانی بکار گرفته شدند. وی همچنین در خصوص برگزاری پیش آزمون جهت دانشجویان و ارزشیابی آنان بر اساس Log Book پیشنهاداتی را بیان نمود.



در ادامه سرکار خانم سالمی در خصوص مضرات افزایش تعداد تختهای بیمارستانی، لزوم تلاش در جهت افزایش رضایتمندی پرستاران، بکار گیری مجدد پرستاران بازنشسته و استفاده از تجارب آنها در خصوص اصلاح سیستم آموزش پرستاری و نحوه بکارگیری دانشجویان در عرصه مطالبی را بیان نمود. در نهایت سرکار خانم دکتر مهرداد به اهمیت نقش بورد آموزش پرستاری در اصلاح نظام آموزش پرستاری کشور اشاره نموده و افزود، بهترین زمان جهت ورود دانشجویان پرستاری به بالین از سال دوم و یا در سال 3 و 4 می باشد. وی همچنین تغییر در کریکولومهای آموزشی را لازمه ورود دانشجویان به بالین برشمرد.



منبع خبر: دفترقائم مقام وزیر در امور پرستاری





 


  • گروه خبری : اخبار معاونت درمان
  • کد خبر : 38690
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم