امروز : 15 تیر 1403
معاونت درمان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1392/11/19 - 08:56
  • 44
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Zhfh

ثبت 600 بیمار سرطانی در سامانه دانشگاه

معاون درمان دانشگاه از ثبت نام 600 بیمار سرطانی در سامانه این دانشگاه خبر داد.


معاون درمان دانشگاه از ثبت نام 600 بیمار سرطانی در سامانه این دانشگاه خبر داد.



دکتر داود خیرخواه در نشست خبری به مناسبت هفته سرطان، با اشاره به اینکه تعداد افراد مبتلا به سرطان در منطقه کاشان بیش از این تعداد تخمین زده می شود، افزود: این تعداد بیمار ثبت شده کمک های مالی را از محل اعتبارات دانشگاه دریافت می کنند.



وی، با اشاره به اینکه از این تعداد بیمار سرطانی ثبت شده در سامانه دانشگاه 312 مرد و 288 نفر زن هستند، تصریح کرد: دانشگاه از ابتدای سال تاکنون 9 میلیارد ریال برای این بیماران هزینه کرده است.



دکتر خیرخواه، نبود بخش رادیوتراپی را یکی از معضلات مهم بیماران سرطانی در کاشان عنوان کرد و تصریح کرد: پیش پرداخت خرید دستگاه رادیوتراپی درمان بیماران سرطانی توسط خیّرین سلامت کاشان انجام و منتظر ترخیص از گمرک است.



معاون درمان دانشگاه، با اشاره به این که بیمارستان بیماریهای خاص مرحوم آیت ا... یثربی (ره) با بخش رادیو تراپی در محل مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی کاشان آماده بهره برداری شده است، ابراز امیدواری کرد: با وارد شدن دستگاه رادیوتراپی و نصب امکانات و تجهیزات و بهره برداری از این بیمارستان، بیماران سرطانی‌ در کاشان ضمن بهره مندی از خدمات آن، نیازی به عزیمت به شهرهای تهران، اصفهان و قم نداشته باشند.



وی، کاهش وزن توجیه نشده، نفخ شکم و سوء هاضمه، اشکال در بلع، تغییرات در شکل سینه های خانم ها، خونریزی رحم در زنان و خونریزی گوارشی در آقایان، تغییر غیرعادی در خال ها به لحاظ رنگ و اندازه، درد شکم و افسردگی، وجود درد و توده ای غیرعادی در بدن، خستگی بدون دلیل و سرفه را از جمله عوامل زمینه ساز ابتلاء به سرطان عنوان کرد.



وی، یکی از عومل موثر در بروز سرطان را افزایش وزن عنوان کرد و ادامه داد: چاقی خطر بروز بیماری های چون دیابت، فشار خون، قلبی عروقی و سکته مغزی را افزایش می دهد.



وی، عوامل ژنتیکی، مصرف غذا و مایعات داغ، غذاهای چرب، چاقی، مصرف بیش از حد گوشت قرمز، وجود مواد نگهدارنده در برخی از غذاها و مواد خوش رنگ کننده، استعمال دخانیات و الکل، غذاهای کبابی و دود زده، غذاهای سوخته و نمک سود، تضعیف سیستم دفاعی بدن ناشی از بی خوابی، امواج و پرتوها، امواج رادیویی و موبایل به ویژه امواج با طول موج کوتاه رادیویی، اشعه ماورای بنفش، نور مستقیم و شدید خورشید و عوامل را از جمله عوامل شیوع بیماری سرطان برشمرد.



دکتر خیرخواه تاکید کرد: داشتن سبک زندگی سالم از جمله جلوگیری از افزایش وزن، ترک دخانیات و الکل، ورزش و فعالیت های بدنی منظم و تغذیه مناسب به ویژه استفاده از غلات، میوه و سبزیجات، محافظت در برابر نورخورشید و غربالگری به موقع در کاهش ابتلا به این بیماری موثر است.



وی، آموزش و اطلاع رسانی برای پیشگیری از عوامل خطر و انجام غربالگری را در تشخیص زود هنگام این بیماری موثر دانست و تصریح کرد: افراد با مشاهده هر نوع علامت غیرعادی در بدن خود، به مراکز درمانی مراجعه کنند.



گفتنی است 8 تا 15 بهمن هفته مبارزه با سرطان است و 14 بهمن به عنوان روز جهانی سرطان نامگذاری شده است


  • گروه خبری : اخبار معاونت درمان
  • کد خبر : 38834
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم