امروز : 15 تیر 1403
معاونت درمان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1392/02/05 - 12:36
  • 38
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZDdh

خدمات ایثارگران بی منت در مکه مکرمه

ایثارگران بی‌منت تمجید یا تعریف از گروه خاصی نیست، انعکاس واقعیاتی است که می‌بینیم یا می‌شنویم، اما بعضا به تقدیر و تشکر از آن، آن هم در یک روز از سال اکتفا می‌کنیم.



ایثارگران بی‌منت تمجید یا تعریف از گروه خاصی نیست، انعکاس واقعیاتی است که می‌بینیم یا می‌شنویم، اما بعضا به تقدیر و تشکر از آن، آن هم در یک روز از سال اکتفا می‌کنیم.


به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع‌رسانی حج به مکه مکرمه، به درمانگاه حضرت زهرا سلام الله علیها هتل جراند الاصیل که وارد شوی، پزشکان و پرستارانی را می‌بینی که شبانه‌روز مشغول فعالیت هستند، گویا برای ارائه خدمات به زائران بیمار، خستگی نمی‌شناسند.



پس از عرض خسته نباشید و خدا قوت از وضعیت کاری ایشان جویا می‌شوم، هر یک وظایفی دارند؛ پزشک به معالجه بیماران می‌پردازد، پرستار از بیمارانی که بستری شده‌اند با آمپول و سرم پذیرایی می‌کند و آن طرف‌تر متصدی داروخانه در حال پیچیدن نسخه بیماران است.



از همه می‌گذرم و به بخش فوریت‌های پزشکی می‌رسم، اصغر مقامی نژاد، کارشناس اورژانس مرکز پزشکی حج و زیارت (اعزامی از مرکز مدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی کاشان) را که ملاقات می‌کنم، گویا منتظر است، کار اورژانس هم همین انتظار است، تماسی گرفته شود و از بدحالی یک بیمار خبر دهد تا به همراه راننده، خود را به موقع بالای بالینش حاضر کند.



این کارشناس اورژانس که روزهای آخر مأموریت خود را می‌گذراند، برایم انواع بیماران را در این بخش برمی‌شمارد، بیمار زمان‌دار و بیمار فوریتی.



وی می‌گوید: اگر در اسرع وقت به بیمار فوریتی خدمات نرسد مرگ وی رقم می‌خورد، هرگونه کوتاهی در این زمینه جبران‌ناپذیر است، مانند مریضی که در حال خون‌ریزی است یا نارسایی تنفسی دارد. شکستگی دست و پا هم جزو بیماری‌های غیر اورژانسی است، این را می‌توان حدس زد.



وظیفه مرکز فوریت‌های پزشکی، شناسایی موارد اورژانس و در صورت لزوم استفاده از وسایل و امکانات آمبولانس و رساندن بیمار به مرکز درمانی است. اورژانس مراقبت از بیمار از ابتدا تا رساندن به مراکز درمانی را به عهده دارد؛ افرادی که شاید قدر آنها کمتر دانسته شود.



مقامی نژاد برای فهم بیشتر ما، مثالی می‌زند: یک بیمار دیابتی داخل اتاقش بی‌حال بر روی زمین افتاده است، مدیر هتل با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس می‌گیرد تا یک آمبولانس را ارسال کنند، وقتی بر بالین بیمار حاضر می‌شویم، نخستین کار معاینه بیمار، تشخیص افت فشار یا قند است.



ابتدا مقداری قند یا سرم برای بیمار تجویز می‌شود، تا به هوش آید، وقتی بیمار به هوش آمد برای ادامه درمان با آمبولانس به مراکز درمانی منتقل می‌شود، در مرکز درمانی اگر مشکل بیمار حل شد، ترخیص می‌شود، اما در غیر این صورت، برای اقدامات بعدی به همراه یک پزشک رابط به بیمارستان منتقل می‌شود.



مرکز فوریت‌های پزشکی حج و زیارت در مکه، شبانه‌روز حدود 15 تماس را پاسخ می‌دهد، در طول شبانه‌روز 4 یا 5 مورد، آمبولانس به همراه تکنیسین به هتل‌ها فرستاده می‌شود، چراکه بیمار نیاز به حضور تکنیسین دارد، اما در 10 مورد دیگر، بدون حضور تکنیسین، آمبولانس اعزام می‌شود.



از زمانی که زنگ تلفن اورژانس به صدا در می‌آید و اتفاق ناگواری را خبر می‌دهد، یک دقیقه به طول می‌انجامد تا تکنیسین اورژانس به همراه راننده خود را به آمبولانس برسانند و از زمانی که مأموریت شروع می‌شود، بسته به مسافت تا مقصد مورد نظر و در حالت عادی، یک ربع زمان طول می‌کشد.



مقامی نژاد با اشاره به اینکه 21 هتل در مکه مکرمه پذیرای زائران ایرانی بیت‌الله الحرام هستند، می‌گوید: برای رسیدن به برخی هتل‌ها، وقتی در طول روز با شلوغی خیابان‌ها روبه‌رو می‌شویم، حداقل به نیم ساعت زمان نیاز داریم، تا بر بالین بیمار حاضر شویم.



ایثارگران بی‌منت، تمجید یا تعریف از گروه خاصی نیست، انعکاس واقعیاتی است که می‌بینیم یا می‌شنویم، اما بعضا به تقدیر و تشکر از آن، آن هم در یک روز از سال اکتفا می‌کنیم.


 









  • گروه خبری : اخبار اورژانس 115
  • کد خبر : 38740
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم