امروز : 15 تیر 1403
معاونت درمان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1392/10/28 - 13:56
  • 45
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /Z8fh

قاتل خاموش باز در کاشان قربانی گرفت/ هشت برابر شدن فوتی ها نسبت به مدت مشابه سال قبل

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه گفت: سه نفر در کاشان در روز گذشته با گاز منو اکسید‌ کربن جان خود را از دست دادند...


سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه گفت: سه نفر در کاشان در روز گذشته با گاز منو اکسید‌ کربن جان خود را از دست دادند.



دکتر سید محمد حسین مکی افزود: تعداد افراد فوتی ناشی از گاز مسموم مونوکسید کربن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هشت برابر افزایش یافته است.



وی افزود: توجه به این نکته ضروریست که بر اساس گزارشات مراجع رسمی، ریشه اصلی بروز حوادث اشتباهات انسانی و مشکلات اساسی موجود در دودکش ساختمان ها و تهویه هوا در آنهاست که با آموزش و اطلاع رسانی صحیح می توان از بخش قابل توجهی از آنها جلوگیری کرد.



سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه تصریح کرد: عدم توجه به اهمیت و حساسیت دودکش ها و کارکرد صحیح آنها به ویژه در شروع فصل سرما، نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی بدون کنترل سلامت دودکش آن، نصب و به کار گیری غیر ایمن و غیر مجاز از وسایل حرارتی، ‌استفاده از سرویس کاران و تعمیرکاران غیر مجاز برای نصب و سرویس وسایل مورد نظر و ... از مهمترین اشتباهات رایج انسانی است.



وی تاکید کرد: احساس فشار در سر، سوزش در چشم، ضربان نامنظم  قلب، ‌سرخ شدن لب ها، بزرگ شدن مردمک چشم، احساس گیجی، سردرگمی و عدم تشخیص آشکار، ضعف، کسالت و خواب آلودگی، حالت تهوع و استفراغ و تشنج و کما از نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن است.



وی، درباره اقدامات ضروری در برابر انتشار گازمنوکسید کربن نیز اظهار داشت:  باز کردن سریع درها و پنجره‌ها و قرار گرفتن فرد مسموم در معرض هوای تازه، خاموش کردن وسایل و سیستم های حرارتی مورد استفاده در ساختمان  و تماس فوری با آتش نشانی و یا اورژانس از جمله اقداماتی است که می تواند به فردی که در معرض گاز منوکسید کربن قرار داشته کمک کند.



دکتر مکی، خواستار توجه بیش از پیش شهروندان به موضوع احتراق صحیح و تهویه مناسب سیستم گرمایش بخاری های محل سکونت و خواب خود شد و گفت: شهروندان در صورت استفاده از هیزم و ذغال،  تنها در فضای باز از این سوخت استفاده کنند.



 



مطالب مرتبط آموزشی




 



  • گروه خبری : اخبار اورژانس 115
  • کد خبر : 38825
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم