امروز : 16 تیر 1403
معاونت درمان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1391/08/11 - 13:03
  • 49
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /Znch

کارگاه RCA و FMEA در دانشگاه برگزار شد

کارگاه RCA و FMEA در راستای اجرای برنامه حاکمیت بالینی در تاریخ 10/8/91 برگزار شد.


کارگاه RCA و FMEA در راستای اجرای برنامه حاکمیت بالینی در تاریخ 10/8/91 برگزار شد. براساس اجرای برنامه حاکمیت بالینی در کلیه مراکز درمانی تابعه دانشگاه و اهمیت آموزش موضوعاتی چون RCA (تحلیل ریشه ای وقایع) و FMEA (مراحل اجرای تحلیل وجوه شکست و اثرات آن) در راستای محور مدیریت خطر و ایمنی بیمار، کارگاه مذکور به همت معاونت درمان دانشگاه در مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی با حضور کارشناسان حاکمیت بالینی کلیه بیمارستان ها تشکیل شد.



معاون درمان دانشگاه با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف تا به امروز روش ها و ابزارهای متنوعی جهت ارتقاء کیفیت مراقبت های سلامت به کار گرفته می شود، گفت: از میان این روشها، حاکمیت بالینی در ایران از سال 1387 به طور جدی مورد پیگیری و اجرا قرار گرفته است.



دکتر داود خیرخواه، به کارگیری سازوکارهای حاکمیتی برای انجام کار صحیح، در زمان و مکانی مناسب به شیوه ای صحیح برای بیماران واجد شرایط در راستای کسب حداکثر نتایج بالینی مورد نظر را حاکمیت بالینی عنوان کرد.



به گفته وی، حاکمیت بالینی دارای 7 محور مدیریت و رهبری، آموزش و مدیریت کارکنان، مدیریت خطر و ایمنی بیمار، استفاده از اطلاعات، اثر بخشی، ممیزی بالینی و تعامل با بیماران و جامعه می باشد.



محمد صباحی معاون آموزشی پژوهشی دانشکده بهداشت دانشگاه و مدرس این کارگاه، هدف از اجرای تحلیل ریشه ای خطر را یادگیری از رویدادهای ناگور و فاجعه آمیز با هدف کاهش میزان احتمال یا شدت پیامد بروز آن ها در آینده عنوان کرد.



وی، تحلیل وجود شکست و اثرات آن را ابزاری برای شناسایی و تعیین شکست های بالقوه در راستای حداکثر نمودن ایمنی بیماران و کاهش احتمال وقوع خطاهای مهم و کلیدی بیان کرد.





           


  • گروه خبری : اخبار معاونت درمان
  • کد خبر : 38668
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم