- 1393/10/27 - 08:54
- زمان مطالعه : 3 دقیقه
- /Zvhh
عناصر خبری به خبر ارزش می دهد
مدرس کارگاه خبر نویسی گفت: عناصر خبری به خبر ارزش می دهد و هرچه تعداد این عناصر در خبر بیشتر باشد اهمیت و اعتبار آن بیشتر می شود.
مدرس کارگاه خبر نویسی گفت: عناصر خبری به خبر ارزش می دهد و هرچه تعداد این عناصر در خبر بیشتر باشد اهمیت و اعتبار آن بیشتر می شود.
وی اظهار داشت : منظور از عناصر خبری پاسخ به شش سوال چه، چرا، چگونه، که، کی و کجا می باشد و هرخبری که به این شش سوال پاسخ داده شود آن کامل می باشد.
دربرگیری (فراگیری)، شهرت، برخوردها، اختلافها، درگیریها و منازعهها، استثناءها، شگفتنیها، بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار، مجاورت و زمان یا تازگی رویداد را ارزش های خبری نام برد که وجود هر یک از این ویژگی های باعث برجسته شدن و اهمیت موضوع می شود که به شکل خبری درآید.
درادامه این جلسه در مورد درست نویسی، روشنی، عناصر، اجزاء و سبک های خبری و لید خبر تدریس گردید.
گفتنی است این کارگاه ویژه کارشناسان معاونت درمان دانشگاه در این معاونت برگزار شد.
لید خبر :
خلاصه مهم ترین قسمت خبر را لید خبر می گویند . یعنی اولین جمله بعد از تیتر خبر .
* انواع لید از نظر عناصر در ابتدای لید مشخص می شود .
لید خبر :
مهمترین قسمت خبر یا خلاصه مهم ترین بخش خبر است . لید در جذب مخاطب و جلب توجه عموم نقش بسیار مهمی دارد . اگر لید با کلماتی جذاب ، کوتاه و در عین حال پر معنا و اثر گذار نوشته شود مخاطب آنرا جذب می کند و به خواندن بقیه خبر ترغیب و تشویق می شود . بنابراین خبرنگار و یا دبیر خبر باید با عباراتی جاندار ، بدیع ، قاطع ، هیجان انگیز و در عین حال کوتاه و پر معنا به لید خبر بپردازد .
اصول نگارش لید :
برای نگارش لید مناسب و موثر قبل از هر اقدامی باید از خود بپرسیم :
الف ) مهم ترین ارزش خبری و رویداد کدام است .
ب ) مخاطبان خبر چه کسانی هستند و چه عناصر و ارزشهای خبری برایشان اهمیت دارد .
ج ) در چه رسانه ای کار می کنیم و سیاست آن رسانه در خصوص وقایع مختلف چگونه است .
د ) چگونه می توانیم با کم ترین کلمات بیشترین اطلاعات را به مخاطبان منتقل کنیم .
* انواع لید از نظر عناصر :
لیدهای خبر بر اساس اینکه با چه عناصر خبری شروع می شوند با توجه به همان عنصر خبری نامگذاری می شوند .
لیدها از نظر عناصر به شش دسته تقسیم می شوند :
1.لید که :
لیدی است که با عناصر خبری ( که ) یا همان ( چه کسی ) شروع شده باشد .
مثال :
وزیر علوم تحقیقات و فناوری از تصویب لایحه ورود دانش آموزان به دانشگاه ها بدون شرکت در کنکور خبر داد .
2. لید کجا :
لیدی است که با عنصر مکان شروع شده باشد .
مثال :
در تهران صدها هزار نفر از دانشجویان و مردم بار دیگر در اعتراض به سیاست های مداخله جویانه آمریکا تظاهرات کردند .
3.لید کی :
لیدی است که با عنصر زمان یا همان وقوع خبر آغاز می شود .
معمولاً خبرها را با لید (( کی و کجا )) شروع نمی کنیم مگر اینکه زمان و مکان وقوع رویداد اهمیت
خاصی داشته باشد .
وقتی که بخواهیم سرعت کسب و انتشار خبر و غیر عادی بودن زمان انجام کار را که مبین اهمیت آن کار است به مخاطبان انتقال دهیم .
مثال :لحظاتی قبل از ورزشگاه آزادی خبر رسید که بازی دو تیم استقلال و پیروزی با نتیجه 3 بر 1 پایان یافت .
4.لید چه :
در این لید خبر را با ماهیت رویداد آغاز می کنیم .
مثال :بارش باران شدید هزاران نفر را در اهواز بی خانمان کرد .
5.لید چرا :
این لید با بیان علت وقوع رویداد شروع می شود .
مثال :
به علت سرعت زیاد یک دستگاه کامیون در جاده هراز دو نفر جان باختند .
6.لید چگونه :
لیدی است که در آن چگونگی وقوع رویداد را مشخص می کند .
مثال :با حضور سبز هزاران جوان مشتاق خبرنگاری باشگاه خبرنگاران جوان امروز در تهران آغاز به کار کرد .
نکته : بیشتر خبرها با لید خبری (( چه و که )) شروع می شود .